گروه اقتصادی: با جدی شدن موضوع اصلاح یارانه‌ها و وارد شدن مجلس به این موضوع برای قانونمند کردن آن، نگرانی مردم نسبت به اجرای این طرح و پیامدهای آن افزایش یافته است.

طی یک ماه اخیر که بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس آغاز شده و همه روزه خبرهای متعددی درباره این طرح منتشر می‌شود، به‌تدریج بر نگرانی مردم درباره تبعات تورمی آن افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار ما، این نگرانی که در هفته‌های اخیر در شکل گفت‌وگوهای روزمره در میان اقشار مختلف مردم مطرح می‌شود، عمدتا به‌دلیل عدم‌اطلاع‌رسانی درست،  فراهم نکردن زمینه‌های لازم جهت آشناشدن عموم مردم با ابعاد مختلف و تبلیغ ناقص و یکجانبه است که درصورت تداوم این روند، موفقیت طرح با چالش جدی همراه است.

در طول یکسال گذشته فقط بر یک بعد موضوع آن‌هم پرداخت نقدی به دهک‌های پایین تاکید شده، حال آنکه مهم‌تر از پرداخت پول به مردم،  تحمل تورم و گرانی ناشی از اصلاح یارانه‌ها و مدیریت اقتصاد خانواده است که مردم با آن آشنایی کمتری دارند.

چند نفر از شهروندان، در گفت‌وگو با خبرنگار ما نگرانی‌های خود را  در مورد طرح هدفمندکردن یارانه‌ها مطرح کردند. نتیجه این گفت‌وگوها این است که به‌علت اطلاع‌رسانی ناکافی، برخی گمان می‌کنند که این طرح فقط گران‌شدن و آزادسازی قیمت‌هاست و به سیاست‌های جبرانی توجهی ندارد. 

برخی نیز از سیاست‌های جبرانی و پرداخت یارانه نقدی مطلعند اما اطلاعات ناقصی دارند که می‌تواند در آینده التهاب‌آ‌فرین باشد. مثلا عده‌ای هنوز هم بر مبنای سخنان یکسال پیش دولتمردان که وعده پرداخت ماهانه  حدود 70هزار تومان را می‌دادند، موضع‌گیری می‌کنند.

مطمئنا این عده زمانی که در حساب یارانه نقدی خود رقم پایین‌تری ببینند، نسبت به این طرح موضع خواهند گرفت. مثلا یک شهروند درباره رقم یارانه نقدی گفت: مبلغی که شنیدم 150هزار تومان برای هر خانوار است که به هیچ وجه مکفی نیست.

یک فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد هم انصراف دولت از ادامه طرح پس از آغاز اجرای آن را بسیار هزینه‌بر خواند و گفت:‌ این طرح اثر تورمی‌زیادی دارد اما تفاوتی که با طرح مالیات بر ارزش افزوده دارد این است که اگر جامعه واکنش منفی نشان دهد و دولت از اجرای آن منصرف شود، باز هم اثر تورمی آن در جامعه باقی خواهد ماند.

یک وکیل دادگستری نیز نگرانی خود از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را اینگونه بیان کرد: یکسری شعار دیدیم از دولت‌ که محقق نشد مثل اینکه اعلام کردند با انتقال یارانه پودر شوینده به لبنیات، مانع افزایش قیمت لبنیات می‌شوند اما در عمل هردوی این محصولات گران شدند. در کل فکر می‌کنم کارشناسی لازم درباره هدفمند کردن یارانه‌ها صورت نگرفته است.

یک راننده هم شدیدا از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها نگران بود و گفت:‌ همین الان فشار این طرح آغاز شده و با حذف یارانه آرد نان فانتزی، نان معمولی هم گران شده است. وی افزود: دیدگاه من به این طرح کاملا منفی است چون هنوز چیزی نشده، ‌کمرم تا شده است.

یک مسافربر شخصی هم که سنی از او گذشته است، نظرش را درباره طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اینگونه بیان کرد:‌ از ما که گذشت اما اگر موج جدید گرانی ایجاد شود خدا به داد جوانان برسد.

ختم کلام را یک خانم خانه‌دار زد. او گفت: شکی نیست که درآمد نفتی روزی تمام می‌شود و اقتصاد ما باید بر مبنای درآمد واقعی اداره شود ولی تجربه نشان داده که هر جا دولت خواسته دخالت کند، وضع بهتر نشده که بدتر شده است.

با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هم می‌گویند که قیمت‌ها آزاد می‌شود، این در حالی است که در هیچ جای دنیا مردم از گرانی خوششان نمی‌آید. مردم الان با دیده تردید به این طرح نگاه می‌کنند.

کد خبر 94049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز